عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
حجت‌الاسلام‌ مؤمنی؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اعمال انسان خدمت امام‌زمان(عج) عرضه می‌گردد، گفت: فرج امام، فرج انسان بوده، ظهورش گره‌گشای تمام مشکلات عالم هستی است؛ مضطر واقعی وجود نازنین حجت‌بن‌الحسن علیه‌السلام است.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، سه‌شنبه شب در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن تبیین باب عرض الأعمال کتاب وسائل‌الشیعه دررابطه‌با جهاد نفس و ارائه‌شدن اعمال انسان‌ها توسط فرشتگان محضر پیامبر اعظم و ائمه اطهار علیهم‌السلام، اظهار داشت: وقتی انسان بداند اعمالش به عرض دیگری می‌رسد و دیگران مطلع عملش می‌شوند، بیشتر مراقبت می‌کند، تا مبادا خبط و خطایی از او سر زند.

 وی در ادامه به فرازهایی از شعر جامی دررابطه‌با محافظت ظاهر و باطن از مخالفت احکام الهی به سبب مراقبه نظر حق اشاره نمود و اظهار داشت: در مقامی که کنی قصد گناه *** گر کند کودکی از دور نگاه – شرم داری ز گنه در گذری *** پرده عصمت خود را ندری – شرم بادت که خداوند جهان *** که بود واقف اسرار نهان – بر تو باشد نظرش بیگه و گاه *** تو کنی در نظرش قصد گناه!

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که وقتی خدا، پیامبر و امام ناظر اعمال باشند، کسی نباید به خودش اجازه خطا و کار اشتباه دهد، اظهار داشت: امر عرضه گناه یکی از اهرم‌های مهم بازدارندگی از گناه است که انسان را حتی از خبط و خطا نیز بازمی‌دارد.

 وی بر اهمیت عدم پرده‌دری گناه به‌عنوان ادب متعالی انسان تصریح و ایجاد امید و نشاط در قلب را از مؤلفه‌ها و تأثیرات مهم پرهیز انسان از گناه توصیف کرد و یادآور شد: وقتی خداوند، رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام شاهد و ناظر اعمال و احوالات انسان‌ها هستند، نباید انسان در مواجهه با مصائب دنیا اضطراب و استرس به دل راه دهد.

 مؤمنی در ادامه ضمن اشاره به روایاتی دررابطه‌با سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام در دستگیری از نیازمندان، با بیان این که فرزندی که دستانش در دست پدر باشد هیچگاه یاس و ناامیدی به دل راه نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار علیهم‌السلام همچون پدر و مادر غمخوار انسان هستند؛ لذا وقتی ایشان ناظر اعمال آدمی باشند، نه‌تنها خطا از انسان سر نمی‌زند، بلکه نشاط قوت در دل انسان ایجاد می‌گردد.

 وی به حدیث نبوی «حَیَاتِي خَيْرٌ لَكُمْ وَ مَمَاتِي خَيْرٌ لَكُمْ…» اشاره نمود و یادآور شد: دوران حیات امام علیه‌السلام سرشار از خیروبرکت است و در زمانی که ایشان در این دنیا نباشند، «فَإِنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَيَّ» بوده، زمانی که کار خوب انجام دهیم، پیامبر و امام شکر خدا نموده این شکر، نعمت را در حق انسان فزونی می‌دهد و اگر کار خطایی از ما سر بزند رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله از خداوند متعال طلب مغفرت می‌کنند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر اهمیت قدردانی و شکرگزاری حضور در میان امت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله، ابراز داشت: بر اساس روایتی جبرئیل امین خدمت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله ندا می‌دهند که خداوند متعال می‌فرمایند؛ در روز قیامت از گنهکاران امت انقدری ببخشم که خودت راضی شوی.

 وی به روایاتی دررابطه‌با تفسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام از آیه شریفه «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ…»[۱] اشاره نمود و اظهار داشت: هیچ مؤمن و کافری نیست که بمیرد و او را در قبر بگذارند، مگر این که عملش را بر پیامبر و ائمه معصومین علیهم‌السلام عرضه کنند.

 مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود به شرفیابی علی بن مهزیار خدمت امام‌زمان(عج) اشاره نمود و ابراز داشت: فرج امام، فرج انسان بوده، ظهورش گره‌گشای تمام مشکلات عالم هستی است؛ مضطر واقعی وجود نازنین حجت‌بن‌الحسن علیه‌السلام است.

 [1] – آیه ۱۰۵ سوره توبه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین